کد مطلب:124294 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:245

ایستادن هنگام عبور جنازه
[6]-318- حمیری باسند خود از امام صادق علیه السلام، از امام باقر علیه السلام نقل كرده است:

حسن بن علی علیه السلام با اصحاب خود نشسته بود كه جنازه ای را عبور دادند. برخی برخاستند ولی آن حضرت برنخاست و چون جنازه را بردند، یكی از یاران گفت:خدا از بلاها حفظت كند! چرا برنخاستی، با این كه رسول خدا صلی الله علیه و آله چون جنازه ای را از كنارش عبور می دادند، برمی خاست؟!

امام حسن علیه السلام فرمود:رسول خدا صلی الله علیه و آله، یك بار برخاست، و آن زمانی بود كه آن حضرت در یك جای تنگی نشسته بود و جنازه ی یك یهودی را عبور دادند و او برخاست و دوست



[ صفحه 271]



نداشت كه آن جنازه بر بالای سر او قرار گیرد. [1] .

[7]-319- دولابی با سند خود از امام صادق علیه السلام، از امام باقر علیه السلام نقل كرده است:

حسن بن علی علیه السلام در میان گروهی نشسته بود كه جنازه ای را عبور دادند، و چون جنازه [به كنار ایشان] رسید، مردم برخاستند و آن حضرت فرمود:جنازه ی یك یهودی را كه پیامبر صلی الله علیه و آله بر سر راه آن نشسته بود، عبور دادند و پیامبر صلی الله علیه و آله برخاست؛ زیرا دوست نداشت كه آن جنازه بر بالای سر او قرار گیرد. [2] .

[8]-320- طبرانی با سند خود از محمد بن سیرین نقل كرده است:

حسن بن علی علیه السلام و ابن عباس - كه خدا از آنان خشنود باد - نشسته بودند كه جنازه ای را عبور دادند، و یكی از آنان برخاست و دیگری برنخاست. یكی از آنان گفت:آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله برنخاست؟ و دیگری پاسخ داد:آری، سپس نشست. [3] .

[9]-321- و نیز طبرانی با سند خود از محمد بن سیرین نقل كرده است:

جنازه ای را از كنار ابن عباس و حسن بن علی علیه السلام عبور دادند، پس حسن علیه السلام برخاست و ابن عباس نشست. حسن علیه السلام فرمود:آیا پیامبر صلی الله علیه و آله برای جنازه ی یك مرد یا زن یهودی كه از كنارش عبور دادند، برنخاست؟ او گفت:آری و نشست. [4] .



[ صفحه 272]




[1] قرب الاسناد:88، ح 292.

[2] الذرية الطاهرة:112، ح 119.

[3] المعجم الكبير 86:3، ح 2743.

[4] المعجم الكبير 86:3، ح 2744.